ספסל מתנדנד בצבע כחול

דק – הדשא של שנות האלפיים

דק – הדשא של שנות האלפיים

מאת: יעל שי דקל

במיוחד במזג האוויר שלנו ולאור בשורות מס הבצורת שכנראה חוזר, נראה כי הדק- מרפסת העץ המודרנית עומד להיות החיפוי הבא של הגינות במקום הדשא. במה מדובר ומה כדאי?

הדק, אשר הגיע מסיפוני האוניות, הינו סוג של רצפת עץ המורכבת על תשתית קורות. הוא החל את דרכו בגינות כפריט חובה בכל בית פרטי או דירת גג ממש כמו דלת פלדלת, ועתה הוא אף חודר לפנים הבית . מצבו עגום של משק המים במדינתנו רק גורם להאצה בביקוש לדקים. אז אם אתם מחפשים ריצוף נוח, עמיד וידידותי לסביבה – בניית דק היא הפתרון האולטימטיבי עבורכם.

טיפים בבחירה וקניית דקים:

בבחירת הדקים יש לשים לב לסוג העץ שבוחרים. העץ הוא חומר אורגני ואם לא יתוחזק כראוי יאבד מיופיו. עץ שעבר טיפול מונע למים והשבחה יהיה בעל גוון ירקרק.
רוב הדקים הנבנים כיום הם מעץ איפאה בשל חוזקו, עמידותו לאורך שנים ומראהו היוקרתי. בשימוש בדק איפאה חשוב לוודא שהעץ עבר יבוש בתנור.
לסוגי העץ השונים ישנם חיתוכים שונים, הדרושים לעבוד עימם. חשוב או לקחת בעל מקצוע מהימן או לבדוק את הנושא עומק.
חשוב לבדוק כשאתם קונים כי העץ שקניתם עבר חיטוי בלחץ ולא בטבילה.
כל דק זקוק לתחזוק עם חומרי שימון מיוחדים אחת לחצי שנה לערך.
מומלץ להתקין דקים על משטח בטון או על כלונסאות עץ, ואסור שיהיה מגע ישיר בין הדק או התשתית שלו עם האדמה, מחשש לצבירת לחות. כאשר מבצעים דק על גבי משטח בטון חשוב לדאוג לניקוז מים מהמשטח ולאטום את החיבור לבית למניעת רטיבות. דקים על גגות או מרפסות יש להניח ולא לקבע מחשש לפגיעה באיטומים השונים.
סוגי עצים לבניית דקים

מגוון סוגי העצים המוצעים לבניית דקים הוא אינסופי, ותמיד תתקלו בסוג חדש של עץ. אך ישנם מספר סוגי עצים קיימים בשוק המתאימים לצורך בניית דקים והם גם הפופולאריים לשימוש:

דק מאורן – האופציה הזולה והפופולארית ביותר בישראל. צבעו של העץ הוא בדרך כלל ירקרק בגלל החיטוי ומרקמו גס במקצת. כמו כן, תשמחו לדעת, שרוב בעלי המקצוע בתחום מכירים היטב את אופן בניית דק מסוג זה. שימוש בעץ אורן לדק זה כמו לבחור פלדלת בדלתות הכי מוכר והכי נוח!

דק מאיפאה – דק איפאה נחשב ליוקרתי מבין כל סוגי ה דקים , וזאת משום יופיו ותכונותיו האיכותיות. מטבעו הוא קשה ועמיד לגשם ולשחיקה (מצד שני, השמש עלולה לשנות את צבעו הכהה. בגלל שמדובר בעץ איכותי ונדיר יחסית, עלות בניית דק שכזה תהיה גבוהה. עם זאת, תחזוק הדק מסוג זה פשוט יחסית וזול.

דק מקומרו – דק מסוג זה, דומה בתכונותיו לדק מעץ האיפאה ובנוסף גם קל לעצב אותו. השוני ביניהם הוא בצבע – עץ הקומרו נע בין חום כהה לצהבהב, והוא אף מגיב טוב יותר לנזקי השמש.

דק מטיק – עץ הטיק גדל בעיקר בבורמה, והוא נדיר ואיכותי ביותר. צבעו הוא חום בהיר, והוא עמיד ביותר. אך קשה מאוד להשיג אותו, ומחירו בעקבות זאת יקר.

דק מבמבוק – זהו דק חדש יחסית, שבנוי מגבעולי במבוק, אשר הוצמדו באמצעות דחיסה והדבקה. הדק הוא חזק ועמיד, ומתאים במיוחד לתנאי מזג האוויר בארצנו.

דק סינטטי – דק סינטטי בנוי בבסיסו משבבי עץ, אשר מוטמעים בתוך חומרים פלסטיים. היתרון הבולט ביותר של בניית דק שכזה הוא העמידות שלו. הדק אינו פגיע לנזקי מזג האוויר (הלוחות לא מתכופפים, הצבע לא דוהה) ואף ידידותי לסביבה. ובכל זאת, מדובר בדוגמא של עץ ולא בדבר האמיתי כמו כן לא כל בעלי המקצוע יודעים כיצד להתקין אותו, ויש לאתר בעל מקצוע מיומן בתחום.

יתרונות דקים

משטחים מסוג דק מעלים את ערך הנכס
החיפוי בדק משדרג את השימוש בשטח למקום שהייה נעים ואסתטי ומתאים לאירוח.
עלות התחזוקה של דקים נמוכה מזו של מדשאה או גינה, מאחר ואינו מצריך השקיה.
בהיות דק שטח חצר מרוצף, הוא ניתן לשהייה גם כשקרקע הגינה רטובה ובוצית
דק הוא ריצוף בעל אופי ייחודי , שהטקסטורה והגוונים הטבעיים שלו משתלבים היטב עם שאר האלמנטים הטבעיים שבחוץ .
ניתן למצוא מגוון של בעלי מקצוע באתר

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה