ספסל נדנדה כחול בהיר בחצר

טיפול בריהוט גן מעץ

הגנה על רהיטי עץ מפני נזקי חרקים

מאת: אסנת זיסמן

למרות עמידותם היחסית ויופיים המיוחד, נחשפים במהלך השנים רהיטי העץ האהובים עלינו לפגעים שונים ובעיקר לפעילות של מזיקים הניזונים מהם. כדי למנוע את הפגיעה או לטפל בה בשעת הצורך כדאי לערוך הכרויות עם הגורמים הישירים לנזק: בארץ ישנם שלושה סוגי חרקים, העלולים לפגוע ברהיטי עץ: יקרונית, ליקטוס וטרמיטים. לחרקי היקרונית והליקטוס ישנן תכונות דומות מבחינת התזונה, מחזור החיים, אופן ההרחקה ושיטות הניטור. לעומתם, לטרמיטים ישנה דרך חיים שונה מעט. בכל מקרה, כאשר נפגע אחד מרהיטי העץ בבית כתוצאה מחרקים, חשוב ביותר לפעול מהר ככל האפשר, כדי להצילו ולתקן אותו מנזקי הכרסום.

חרקים הניזונים מעץ – חשוב להכיר אך לא בהכרח נעים

הליקטוס , או בשמה העברי "אבקנית", היא חיפושית קטנטנה בצבע שחור המגיעה לבתינו במעוף או בתוך רהיטים נגועים, ופועלת בשלבים הראשונים ללא כל סימן. בשלב מתקדם יותר יופיעו על הרהיטים הנגועים חורים בקוטר של עד שני מילימטר, הקרויים "חורי הגחה", דרכם יוצאות החיפושיות הבוגרות אל העולם, וסימני אבקה בחלקים הנגועים. הזנחה של הטיפול ברהיט תוביל בהמשך להצטברות ערמות קטנות של נסורת בסמוך אליו.
יקרונית הרהיטים היא חיפושית שצבעה חום בהיר, הדומה בגודלה לתיקן גרמני, וניזונה מעץ מעובד. גם היקרונית חודרת לבתים במעוף דרך החלונות או בתוך רהיטים נגועים. הנזק אותו גורמת היקרונית לרהיטים עלול לכלול כמה חורים בודדים ובמקרים נדירים גם פגיעה בלתי הפיכה ברהיט. הסימנים לפעילותה של היקרונית כוללים חורים בקוטר של שלושה עד ארבעה מילימטר, נסורת על הרהיט או על הרצפה ולעתים גם קולות של כרסום.
הטרמיטים הם חרקים קטנטנים בצבע בהיר החיים בקהילה, דומים מאוד לנמלים או לזחלים לבנים ונחשבים לקרובי המשפחה של התיקנים. בשלבים הראשונים קשה מאוד להבחין בפעילותם של הטרמיטים. בשלבים מתקדמים יותר מתחיל הרהיט להתפורר במקומות שונים ובמקביל ניתן לראות מחילות מחול בסמוך לרהיט. מחילות אלה משמשות את הטרמיטים כדי לעבור ממקום למקום. רהיטי עץ הנגועים בטרמיטים ניתן לזהות באמצעות החדרת מברג לתוכם.

רהיטים מעץ – טיפול בנזקי חרקים

אם במהלך ניקיון הבית או סתם במקרה גיליתם חורים קטנים ברהיטי העץ האהובים עליכם או ערמה של נסורת על הרצפה, סימן שאחד משלושת זני החרקים המוזכרים לעיל מצוי בעיצומה של זלילה מסיבית שלהם. לאחר שלב בלתי נעים זה עליכם לשקול את הצעדים הבאים. שכן, פעמים רבות הטיפול ברהיט איננו משתלם מבחינה כספית בשל מצבו ועדיף לקנות רהיט חדש. עם זאת, לעיתים שווה להשקיע, לדוגמה: במקרים בהם הכרסום לא גרם לנזק בלתי הפיך, או כאשר ערכו הכספי או הסנטימנטלי של הרהיט מצדיק זאת. הטיפול ברהיטים ייעשה בהתאם לזן החרקים, לסוג העץ, לעיבוד ולהיקף הנזק שנגרם.

החלפת החלקים הנגועים – לעיתים ואם יתמזל מזלכם, בייחוד כאשר החרקים פגעו ברהיטים מאסיביים, תוכלו להסתפק בטיפול הכולל החלפה של חלק מהרהיט הנגוע. כאשר החרקים כרסמו רהיט, כדוגמת ארון קיר או ארונות מטבח, כדאי לבחון את החלקים שנפגעו ובהתאם לכך לקבוע את היקף הטיפול.
טיפול באמצעות חומצה בורית – חומצה בורית משמשת לטיפול בחרקים, בפרעושים ובפטריות. את החומצה יש להחדיר אל החורים ברהיט, אך לפני השימוש בה חשוב לבדוק מהם הנחיות הבטיחות והאם יש צורך ברישיון.
הדברה באמצעות הזרקה – שיטה זו מחייבת נשיאה של רישיון להדברת חרקים ומתבצעת על-ידי מדביר מקצועי. אל החורים ברהיט מוזרק חומר פעיל, הפוגע רק בחרקים המצויים בתוך תעלות הרהיט. יעילותה של שיטה זו היא מוגבלת, כיוון שפיזור הרעל בתוך הרהיט הנגוע איננו מלא.
טיפול באמצעות גז – בשיטה זו מוכנס הרהיט לחדר מיוחד ומטופל באמצעות גז מסוג מטיל ברומיד או מסוג פוספין. ניתן לטפל ברהיט גם באמצעות אוהל גז – עיטוף הרהיט בניילון והחדרת הגז לחלל האטום. שיטה זו מתבצעת בשטח פתוח ורק על-ידי מדביר בעל רישיון לאיוד. הגזים גורמים למותם של החרקים אך אינם יעילים מבחינת מניעה בעתיד.
טיפולי מניעה – לא קיים טיפול נגד חרקים היכול למנוע תקיפה נוספת. עם זאת, ישנם טיפולי מניעה נגד חרקים הנעשים כבר בעת ייצורו של הרהיט. לרוב כולל טיפול זה טבילה של העץ בחומר מיוחד השומר עליו לאורך שנים.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה